Bernafon gennem 75 år

Vigtige milepæle

1946 - 1974

Schweiz træder ind på markedet for høreomsorg

Det hele begyndte i Schweiz, da den unge Hans Gfeller Jr., der studerede til ingeniør, fik fat i sin fars nye høreapparat og udviklede sit eget.

1946

Begyndelsen

Gfeller AG var et telekommunikationsselskab med to fabrikker i området omkring Bern, der var bedst kendt for deres telefoner. Selvom virksomheden var succesfuld, var ledelsen altid på udkig efter ekspansionsmuligheder. Det store gennembrud kom, da virksomhedens ejer, Hans Gfeller Sr., kom hjem fra en rejse til USA med et helt nyt høreapparat. Hans søn, Hans Gfeller Jr., var særligt interesseret i det. I stedet for at beundre det, der dengang var det bedste inden for audiologisk teknologi, greb han en skruetrækker og gik i gang med at skille det ad del for del. Kort efter begyndte han at udvikle og sælge hans egne lydforstærkningsenheder gennem familievirksomheden.

  • Et besøg af Schweiz' post-, telefon- og telegrafservice (PTT), en af virksomhedens kunder. Hans Gfeller Sr. er den femte fra højre.

  • Hans Gfeller Jr. & Hans Gfeller Sr. med høreapparat

December


“En kontrakt er indgået med A. Kunz & Co, Zürich, og E. Singer, Bern, om levering af 250 forstærkerenheder til mennesker med nedsat hørelse til en salgspris a 128 schweizerfranc, produktionsomkostninger inklusive test og konstruktion ca. 76 franc. Et prøveeksemplar er ved at blive færdiggjort og vil være klart i løbet af de næste par dage.”

Referat af bestyrelsesmøde, 20. december 1946

1949

En global succes lige fra begyndelsen

Interessen i Gfeller høreapparater steg hurtigt - også uden for Schweiz. I 1949 var der indgået salgskontrakter så langt væk som Nordafrika og Mellemøsten. Et par år senere blev det første salgskontor åbnet i Stuttgart, Tyskland.

  • Test af høreapparater, ca. 1950

  • Produktion af høreapparater, ca. 1950

1954

Fra kropsbårende til bag-øret

Bernafons første kropsbårne høreapparat var en todelt enhed med rørforstærkere og et batteri, som brugerne måtte bære rundt i en separat kasse. Transistorer blev med tiden mindre og mindre, og Gfeller AG introducerede sit første bag-øret apparat.

mini_vakuumroehre_384x384

Udviklingen fra mini-vakuum-rør til transistoren (skala: 1:2)

1975 - 1994

Ekspansion og konsolidering

Den økonomiske krise i 1973 kombineret med hurtige teknologiske forandringer satte sit præg på virksomhedens strategi de efterfølgende år. For at sikre sin plads i et stadigt mere konkurrencepræget marked var Gfeller AG – fortsat primært en telekommunikationsvirksomhed – nødt til udelukkende at fokusere på høreapparater.

1982

Lancering af T-serien

T-serien var en klar succes og havde som det første et integreret kredsløb og to små chips indeni. Med yderligere videreudvikling de efterfølgende år var produktet så populært, at det forblev i produktion indtil 2002.

1987

Fusion med Ascom

Virksomheden Gfeller fusionerede med Autophon, Hasler og Zellweger og dannede Ascom. Den nye gruppe beskæftigede 14.000 medarbejdere og havde en årlig omsætning på CHF 2,2 mia. (9,9 mia. kr.)

Første digitale høreapparat

Efter fire års udvikling blev verdens første digitalt programmerbare høreapparat, PHOX, introduceret.

phox_tek_enduser_384x384

“Tidligere apparater blev justeret manuelt af en audiolog ved hjælp af en skruetrækker. Med PHOX kunne tilpasningen udføres ved hjælp af en programmeringsenhed, der havde en Intel processor. Justeringer kunne foretages for op til 10 forskellige parametre.”

phox_tek_enduser_384x384

“Tidligere apparater blev justeret manuelt af en audiolog ved hjælp af en skruetrækker. Med PHOX kunne tilpasningen udføres ved hjælp af en programmeringsenhed, der havde en Intel processor. Justeringer kunne foretages for op til 10 forskellige parametre.”

1989

A nøglespiller i branchen

“Med stor stolthed kunne virksomhedens ledelse fortælle medarbejdere og aktionærer, at den nye gruppe blev rangeret som den 11. største telekommunikationsvirksomhed i verden.”

1992

Bosch' høreapparataktiviteter overtages

Virksomheden fortsatte med at vokse med erhvervelsen af høreapparataktiviteterne fra det tyske firma Robert Bosch GmbH. Samme år åbnede virksomheden sit eget salgskontor i Berlin.

1994

Salg af Ascom Audiosys til William Demant Holding

“Som en del af en ny strategi for Ascom group blev det besluttet, at forskellige aktiviteter skulle afhændes. Produktionen af høreapparater overtages efterfølgende af Danmarks William Demant.”

1995 - 2021

På innovationens vej

Efter overtagelsen af William Demant Holding – med kerneområdet stærkt rodfæstet inden for høreomsorg – startede samarbejdet inden for produktion og logistik. Produktudvikling, marketing og salg forblev adskilt og udført uafhængigt.

1995

Navnet Bernafon og det nye hovedkvarter i Bern-Bümpliz

De forskellige divisioner fik navnet ‘Bernafon’. For første gang referede Bernafon til produktet, virksomheden bag det og det helt nye hovedkvarter i Bern-Bümpliz.

Stribevis af Bernafon innovationer


1999

Smile

Første fuldt digitale høreapparat

2002

Symbio

Verdens første ChannelFree™ høreapparat

2007

Brite

Prisvindende design med ekstern højttaler

2012

Chronos

Nano receiver-in-the-ear høreapparat med feedbackannullering

2018

Zerena

Første høreapparat, der er kompatibelt med smartphones

2019

Viron

Første litium-ion genopladelige høreapparat

2019

Leox

Et True Environment Processing™ høreapparat til mennesker med et meget kraftigt høretab

2020

Alpha

Branchens første høreapparat med Hybrid Technology™

2021

Nye muligheder forude

Takket være en klar retning og fokus på kvalitetsprodukter, førende teknologi og god service fortsætter Bernafon med at udvikle og øge markedsandelen. Kundernes og brugernes behov og forventninger i en foranderlig branche gør, at der venter nogle spændende år forude.

Visuel identitet

Bernafon logoet

Bernafon er et schweizisk firma, der arbejder for at gøre det muligt for mennesker at høre bedre, og vores logo er et visuelt udtryk for dette engagement. Vores tagline udtrykker den entusiasme og passion, der driver os, og det røde ikon af øret står for vores løfte om at levere kvalitetsprodukter med førende teknologi.

bernafon_logo

Logoets evolution

Vidste du, at en armbrøst var en del af vores allerførste logo i 1946? I mellemkrigstiden og under Den Store Depression var dette tilbehør en almindelig del af schweiziske varemærker. Som et alternativ til det schweiziske kors, symboliserede armbrøsten egenskaber som kvalitet, pålidelighed og holdbarhed – egenskaber, som vi stadig lægger stor vægt på i dag.

  • 1946-1958

    bernafon_logo_1946

  • 1958-1986

    bernafon_logo_1958

  • 1986-1999

    bernafon_logo_1986

  • 1999-2007

    bernafon_logo_1999

  • 2007-2021

    bernafon_logo_2007

Vores navn stammer fra den by, vi kalder vores hjem – Bern, Schweiz. Det passer også godt til os, da bernere er kendt for at være pragmatiske og ansvarlige.

Produktkampagner

  • Husker du “Heidi”?
    Det var en meget schweizisk kampagne, der blev lanceret for at promovere SwissEar i 2005.

  • Rost kampagne
    Både Brite høreapparatet (Red Dot prisvinder) og kampagnen blev anerkendt som mindeværdige og unikke (2007).

  • International anerkendelse
    Bernafons Great Plus film vandt en Gulddelfin ved Cannes Corporate Media & TV Awards i 2016.

  • Hotelejer i Schweiz
    Charles Frey, vores trendy talsmand for Zerena, prydede forsiden på det første Bernafon HF-magasin (2017).

Flere kampagner

Smile (1999)

:-)

Symbio (2002)

Det mest præcise lydbillede

Prio (2006)

PRIOriteterne i orden

Xtreme (2007)

Tag det til det yderste

Vérité (2009)

Ren naturlig lyd

Veras (2011)

Et nyt perspektiv

Acriva (2013)

Fokus på maksimal præcision

Carista (2013)

Få alle detaljer med

Juna (2014)

For en førsteklasses høreoplevelse

Supremia (2015)

Perspektiver med power

Zerena (2018)

Den nye dynamik inden for hørelse

Viron (2019)

Lyden af Viron. Tættere på virkeligheden.

Leox (2019)

Slip spontaniteten løs

Alpha (2020)

Bernafon Alpha. Inspireret af de bedste.

“Sammen gør vi det muligt for mennesker at høre og kommunikere bedre.”

“Sammen gør vi det muligt for mennesker at høre og kommunikere bedre.”